Internet-ajan päästyä vauhtiin eräällä monikansallisella IT-yhtiöllä oli mainoksessaan pikkukalaparvi, joka lähtikin kokonaisuudessaan uimaan uuteen suuntaan. Nuottaa vetänyt isohko laiva ei voinut muuta kuin vikistä ja olla vietävänä. Kun pienetkin voimatLue lisää
Asukas keskiössä. Asiakas on kuningas. Asiakaslähtöinen toimintamalli. Näitä sloganeitahan on jaettu, kun kehitetään nykyisiä ja uusia palveluita. Mitä vaaditaan, että nuo hokemat tulevat todeksi? Digitalisaatiolla palvelu voidaan tuoda asiakasta lähelle.Lue lisää
SoteDigi kehittää päivittäistä elämää helpottavia sosiaali- ja terveyspalveluja kaikille Suomessa asuville. Avainsanana on digitaalisuus, joka käytännössä tarkoittaa asiointia netin kautta tai puhelimitse. Asukas voi käyttää palveluja vaikka omalta kotisohvaltaan. TavoitteenaLue lisää
SoteDigi vastaa nyt Omaolo-palvelun jatkokehittämisestä ja kansallisesta levittämisestä. Omaolo-palvelu tuo sote-palvelut käyttöön ajasta ja paikasta riippumatta. Omaolon avulla asukas voi muun muassa arvioida omaa hoidon tai palvelun tarvettaan. Hän voiLue lisää
Sote-uudistus tuo mukanaan isoja muutoksia: asukkaat saavat valinnanvapauden, ja palvelujen järjestämis- ja tuottajatehtävät erotetaan toisistaan. Sote-palvelujen järjestämisvastuu siirtyy perustettaville 18 maakunnalle, mikä edellyttää maakuntaorganisaatioiden perustamista ja näille toimintaa tukevien tietojärjestelmienLue lisää
Keskustelu maakunta- ja sote-uudistuksen tiimoilta käy koko ajan kiivaana. Sosiaali- ja terveysvaliokunnalla on käsittelyssä hallituksen vastine perustuslakivaliokunnan esittämiin muutoksiin. Mielipiteet vaihtelevat puolesta ja vastaan. Vaihtoehtoiset ja huolella valmistellut vaihtoehdot ovatLue lisää
SoteDigin blogit
Asiantuntijamme kirjoittavat vuorotellen blogeja omien vastuualueidensa kuulumisista tai yleisistä sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasioista.